För svenska teknikföretag är systemförsäljning en väl beprövad metod. Genom att komplettera en bra teknisk produkt med gedigen kunskap är det lättare att vinna trovärdighet och affärer, och det har svenska teknikföretag känt till länge.
Content marketing är egentligen klassisk systemförsäljning men vi anpassar innehållet till nya kanaler. Genom att paketera kunskapen får vi möjlighet att sprida den i digitala kanaler i form av artiklar, case, infographics, tävlingar och rörlig bild.
Content marketing B2B för olika kanaler
För nästan tjugo år sedan arbetade jag med Electrolux Laundry Systems i Ljungby. Mitt och byråns uppdrag var att ta fram ett extranät för återförsäljare världen över. Extranätet skulle bli ett nav för allt innehåll återförsäljarna behövde, och där skulle vi också publicera ett omfattande innehåll som tidigare distribuerats i pärmar.
Electrolux Laundry Systems produkt var tvättutrustning för industriellt bruk, och de hade sedan lång tid tillbaka arbetat fram en pärm med tvättkunskap och ett utbildningsmaterial som beskrev olika tvättmedel, tvättråd för mer och mindre känsliga tyger och lämpliga medel för fläckborttagning. Här fanns också information om olika modeller på tvättmaskiner och torktumlare. Pärmen uppdaterades varje år och nya blad skickades ut till alla återförsäljare. Men det är en uppenbar risk att någon glömmer att uppdatera en flik i en pärm, och Electrolux Laundry Systems var tidigt ute med att digitalisera den här processen. Genom att publicera all information i ett extranät fanns all information ständigt tillgänglig 24/7, närhelst kunder i olika tidszoner världen över behövde den. Bättre säljare och högre tillgänglighet kan man knappast få.
B2B-marknadsföring och PR för thought leaders
Vi hjälper företag att paketera om sin kunskap till innehåll för de digitala kanaler som slutkunderna använder. Många av de uppdragsgivare vi arbetar med är eller vill bli kunskapsledare, så kallade thought leaders. För att nå ut använder vi också klassisk PR vid sidan av content marketing.
Syftet är detsamma som i alla tider – genom att dela med sig av kunskap får vi tillfälle att utbilda marknaden och dela med oss av något av det bästa vi har. Det resulterar i sin tur i ett gott renommé. Med välutbildade kunder är det också lättare att nå fram med säljargument och vinna förståelse för vårt erbjudande och våra fördelar som leverantör.
All kunskap finns redan – vi vaskar fram den
Många gånger finns mer kunskap och fler goda berättelser än man tror i företaget, och ofta är det lättare att anlita en extern leverantör för att hjälpa till att vaska fram alla dessa guldkorn. Vi hjälper er gärna.